Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
Hoe worden kinderen weerbaar?
Lezing Dick Baarsen tijdens ledenvergadering 12-06-03. Dick noemt zichzelf geen spreker, maar een prater. Hij is als het ware in gesprek met de aanwezigen, om zijn boodschap over te brengen. Toelichtend met allerlei voorbeelden en letterlijk illustrerend met schetsen op zijn tekenscherm. Zijn openingszinnen geven meteen de kern van zijn boodschap: “Er komt veel op […]
Holistisch onderwijs (Edukatern)
Over de doorwerking van het New Age-denken in grote delen van het onderwijs. Integratie houdt hier in: linker- en rechter hersenhelften op elkaar afstemmen; wordt hiermee bedoeld: zich openstellen voor de geestenwereld? door drs. R.H. Matzken Begin negentiger jaren zijn op verschillende plaatsen in Nederland scholen gestart waarbij het New Age denken als basis dient […]
wat staat ons te wachten?
Is er een verband tussen occulte beïnvloeding en criminaliteit? Zijn er aanwijzingen dat boze geesten hun ‘contacten’ aanzetten tot daden die vallen onder ‘zinloos geweld’? Het is niet eenvoudig om vast te stellen wat occulte beïnvloeding in kinderen kan uitwerken. Om te beginnen is ieder kind weer anders, daarom zullen zij ook heel verschillend reageren […]
Jenaplanscholen
Waarvoor staan Jenaplan- of Daltonscholen en hoe kijken christenen daar tegenaan? Jenaplanscholen lijken in hun programma wel wat op antroposofische of vrije scholen, maar zijn opgericht vanuit een ander, ideëel doel: de verheffing van arbeiderskinderen. Kenmerkend voor hun opzet is het aanbod van de leerstof: niet als scherpafgebakende vakken, maar projectmatig. Bij dit onderwijs gaat […]
Smart Reading en de vreemde religieuze indoctrinatie
Ouders krijgen soms onverwacht met zaken die op school spelen, te maken. Wat moet je, als je de achtergrond niet vertrouwt? Dankzij informatie van één van de ouders en van het centrum dat „Smart Reading“ promoot, was prof. Franzke in staat om onderstaand artikel samen te stellen. Opmerking vooraf Enkele jaren geleden hadden new age-apostelen […]
stamt u van de apen af?
Dit is de vertaling van een recent artikel van Russell Grigg in Creation 25 (1), 16-19, 2003. Al meer dan een eeuw hebben aapmensen tot de verbeelding van wetenschappers gesproken: met recht kan men stellen dat zij een belangrijke bijdrage tot de ‘science fiction’ zijn geweest. Zo beschreef Arthur Conan Doyle in 1912 in The Lost […]
Tolkien en Rowling
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN TOLKIEN EN ROWLING (HARRY POTTER)? Voorstanders van de Harry Potterboeken proberen, die wel eens te vergelijken met de Narnia-boeken van C.S. Lewis en vragen ons: “Als jullie Harry Potter dan zo gevaarlijk vinden, wat zeggen jullie dan van Lewis (Narnia)en Tolkien?” Ja, het is waar dat beide auteurs gebruik maken […]
toveracademie
Minister steunt gewetensbezwaren magie Amersfoort – Met instemming heeft de Vereniging Bijbel & Onderwijs kennis genomen van de antwoorden die minister Van der Hoeven heeft gegeven op de door de ChristenUnie gestelde vragen. In samenspraak met het schoolbestuur moet een gepaste oplossing gevonden worden! Op 9 september 2005 stelde de ChristenUnie vragen aan de minister van […]
Transcendente meditatie
Het kopje in het Nederlands Dagblad van 18.1.2006 luidde: “Geen transcendente meditatie op school”, dwz. niet op de middelbare school De Rietlanden in Lelystad. Paul Gelderbos, vertrouweling van goeroe Maharishi Mahesh Yogi en topman van het Telecombedrijf Scarlet, blijft echter bij zijn plan om jongeren op middelbare scholen en HBO opleidin-gen voor Transcendente Meditatie (TM) […]
VAN DE HERE JEZUS LEREN
Wat kan een christelijke basisschool leren van de pedagogiek van Jezus (die vanuit de bijbel te concluderen valt) om meer vorm te geven aan de identiteit van de school, hoe draag je dat uit in de klas en welke eisen stelt dat aan de leerkracht? In de Here Jezus ontmoeten wij in de praktijk en […]