Hello Kitty is een fictief figuur bedacht door het Japanse merk Sanrio. Deze witte vrouwelijke poes zonder mond en met een rood strikje werd al in 1974 gebruikt op portemonnees.

 

HELLO KITTY

Pas vele jaren later, vanaf 1991, werd Kitty gebruikt voor tv-series en films.

Tegenwoordig is de al 35- jarige Hello Kitty een bekend merk voor allerhande gadgets, kleding en schoolspullen. De lieve en simpele uitstraling van dit icoon trekt veel vrouwen aan. Er bestaan tientallen fanclubs van over heel de wereld die alles delen over Hello Kitty.

Een fan: “Gosh, I realized that I’m now a “Hello Kitty” fan! Thanks to Siddy for influencing me, after buying me the Hello Kitty bag. I think that most of the Hello Kitty merchandises are so cute! Best of all, most of them are pink in color.”

Het mondiale success van Hello Kitty heeft er zelfs voor gezorgd dat de poes de unieke titel kreeg: UNICEF’s speciale vriend van kinderen. Ook werd Hello Kitty ambassadeur van het Japans toerisme genoemd in China en Hong Kong vanwege haar succes onder kinderen en jonge vrouwen in die buurlanden. Het was de eerste keer dat deze eer aan een fictief figuur werd toegewezen.

Hello Kitty op tv en computer
De tv-serie Hello Kitty is niet veel afleveringen op televisie geweest. In een tijdsbestek van ruim 8 jaar zijn er slechts 42 afleveringen gemaakt. In het begin was de poes een echte schooljuffrouw waarin ze kinderen iets bij probeerde te brengen in taal, klokkijken en andere vaardigheden. Later beleefde ze met haar vele vrienden allerlei avonturen. Het leeraspect van de serie vervaagde.

Vanaf begin jaren negentig is Hello Kitty een goedlopende naam voor computerspelletjes. In deze spellen komt van alles aan bod. Zo is er een spel waar je mee kan leren pianospelen, een avonturenspel waarin Kitty verhuist naar de grote stad en daar nieuwe vrienden leert kennen en in één van de nieuwere spellen kan je je eigen karakter (Avatar) creëren waarmee je in een grote Hello Kitty wereld andere gamers kan leren kennen en monsters kan verslaan (een online mulit-player spel).

Hello Kitty-makers
Hello Kitty is dus een product van Sanrio. Dit Japanse bedrijf beheert en creëert merken gebaseerd op karakters. Het belangrijkste en bekendste merk is Hello Kitty. Andere merken zijn onder andere een aap (Chi chai Montan), een konijn(My Melody) en een kater (Chococat).

Deze vele ‘vrienden van Hello Kitty’ hebben zo hun eigenaardigheden. Zo houdt de golden retriever van pudding, is Badtz-Maru de pinguin, heel ontdeugend en Cinnamoroll goed in het aanprijzen van zijn koffiecafé. Het is een bont gezelschap dat zich misschien het best laat omschrijven als een mix van de troetelbeertjes en de figuren uit Nijntje; zoet, eenvoudig en vrolijk.

Een golden retriever die van pudding houdt

Schuilt er meer achter Hello Kitty en haar vrienden?
Opvallend aan de Japanse tekenstijl is dat het een grote aantrekkingskracht heeft. Of het nu om Manga (strips) of Animé (tekenfilms) gaat, maakt niet uit. De onnozele Japanse humor en simpele eenzijdige karakters (die gemakkelijk vereenzelviging als gevolg hebben), zijn een paar kentekenen van deze tekenstijl. Op een paar excessen na (zoals Hentai = pornografie en Sentai = gewelddadig) lijken de tekenfilms en strips onschuldig.

Toch vallen een paar dingen op. Zo staan op de site van Sanrio de geboortedagen van de karakters centraal. Dit heeft te maken met hun horoscoop. “Zoals zijn verjaardag op 1 april al doet vermoeden is Badtz-Maru een ondeugend, kleine pinguin”, wordt gezegd bij de beschrijving van een van de Sanrio-karakters. Hierdoor kan simpel vereenzelviging ontstaan met de figuur die het dichtst bij jouw verjaardag geboren is. Je gaat dus kijken hoe deze figuur op jou lijkt.

Veel vrienden van Hello Kitty , vaak dieren, worden gekenmerkt door hun favoriete bezigheden en lievelingseten. Die bezigheden bestaan louter uit leuke dingen, zoals sporten (Pochacco), koekjes eten (Purin), de laatste mode (Spottie dottie) en dansen. Zo wordt Landry beschreven: Hij is een kleine wasbeer die houdt van donuts, worstjes, noten, ijs, maar zijn favoriete eten is toch chocolade. Niet alleen het overdadig eten van funfood als snoep, cake en fruit komt veel voor, maar ook dromen over de toekomst, ambitie en bekend worden. Heel wat karakters zijn niet tevreden met hun huidige leven, ze willen vaak meer.

De meeste karakters van Sanrio zien er extreem schattig uit. Ze leven dan ook in prachtige werelden waar regenbogen, paradijselijk genieten en lieflijkheid de boventoon voeren. Twee figuren komen zelfs niet van deze wereld, maar van de Ster van ‘Compassion’ (liefdadig/meelevend). Het zijn de tweelingsterren Kiki en Lala. Deze als engeltjes uitziende sterrenkinderen kregen van pa en ma toestemming om naar de aarde te gaan en zijn al vanaf het prille begin Hello Kitty’s vrienden.

Andere opvallende verschijningen zijn:

Chococat: Altijd op de hoogte van het laatste nieuws door middel van zijn ultra-gevoelig snorharen (antennes).

My melody: Is heel vriendelijk en heeft de uitstraling van roodkapje (Ze is heel lief en heeft een rode cape om en loopt met een mandje te huppelen).

Charmmy kitty: Hello Kitty’s kat. Ze heeft een sleutel van haar baasjes juwelendoos. Ze is goed opgevoed. Ze houdt van bling-bling (blinkende sieraden).

Shirousa en Kurousa: Een wit en een bruin konijn. “Deze tweeling broers bakken heerlijke versnaperingen voor mensen met speciale dromen en wensen en als deze worden gegeten gebeurt er iets magisch…”.

Balletusa en Primausa: Twee ballerina’s komen uit de spiegel van de balletzaal en brengen ons sierlijke dansen.

Kuromi: Dit is My Melody’s vriendelijke rivaal. Ze draagt een narrenmuts met een doodskop erop en heeft een duivels staartje. Kuromi kijkt altijd gemeen en is geboren op 31 oktober (Halloween!).

 

N. B.