League of Legends

Eerst dit als verduidelijking
In de Bijbel staat, dat een slechte boom geen goed vrucht kan voortbrengen. De Here vergelijkt Zichzelf niet voor niets vaak met Herder, want wij gedragen ons vaak als schapen. Het is bekend dat de nieuwsgierigheid van een schaap zo groot is, dat als het een reukspoor tegenkomt (zelfs al zou deze van een beer zijn) die tot in het hol zal volgen. Zo inspecteerde een schaapherder de heide naar holen van bijvoorbeeld adders. Dan sprenkelde hij wat olijf-oliedruppels rond het gat. De adder ruikt dit, vindt het glibberig, wellicht onaangenaam, maar onschuldig. Als een schaap aan het grazen is, let het niet op of er een hol van een adder is. Nee, hij denkt alleen maar aan eten, dat doet hem plezier. Een herder zalfde de schapen voortijdig de schapenkoppen in met (olijf)olie. Kwam een schaap dan dicht bij het hol van een adder, dan kan het geen kwaad. De adder weet inmiddels dat het onschuldig is en zal het schaap niet (dodelijk) in het gelaat bijten. Daarom staat er in Psalm 23: “Gij zalft mijn hoofd met olie.” God geeft ons de opdracht zaken te onderzoeken om ervoor te zorgen dat de boze ons niet ‘in het gelaat bijt’!

League of Legends (outtakes)
LoL is hier zeker niet de afkorting van Laughing Out Loud. Kon iedere tiener maar eens zien welke gruwelijke gedachten er achter het maken van deze games zitten!
De introductie ziet voor de gamer er ‘vet’ uit, met op het eerste gezicht mooie ‘graphics’ (grafische beelden en effecten). Aan het begin waarschuwt ESRB Content Rating al voor “Blood, Fantasy Violence” (bloed en fantasiegeweld). Er had eveneens “extreem occult” bij moeten staan, maar dat doet ‘de wereld’ niet.
Kijk ter beoordeling eens naar deze trailer: “Riot games”; what’s in the name. Het betekent immers ‘relgame’, en als (kinder-)lokker zit de game vol humor (alsof dingen ongevaarlijk zijn, zodat je er om kunt lachen?!
https://www.youtube.com/watch?v=W5wCueCxklU

De game is occult.
Het begint met een soort heksenkring waarbij occulte krachten op afstand in deze virtuele gamewereld worden toegepast. In de occulte wereld zijn dat bezweringen jegens een ander (inderdaad op afstand).
Door er een dosis humor in te gooien (onhandige personages) wordt de gamer a.h.w. misleid; zie je wel, het is niet echt, je kunt er om lachen . . . . ! Een snoepje van de kinderlokker is op zich niet slecht, wel zijn motief (achter het snoepje). Nee, humor is geen vrijbrief . . . De content van deze game is pure anti-christelijke slechtheid!

De game behoorde tot de top 5 online ‘fail games’ van 2012, met daarin een groot aantal mythologische fantasiewezens, met opvallende demonische eigenschappen waarmee de gamer (het kind) online kan gamen (spelen) samen of tegen andere online-gamers.
Mooie graphics vinden gamers belangrijk, maar die zie je overigens nu in veel (online-) games (die daarin nog mooier zijn geworden en die NIET occult zijn) , dus wat mooie graphics betreft, maakt deze game daarin geen uitzondering meer. De zgn. ‘gameplay’ is aanlokkelijk en boeien veel tieners.
Wel onderscheidt deze game zich door de grote hoeveelheid (virtuele) geesten, demonen, trollen en occulte figuren, krachten en machten . . . . Waar in een andere game een tegenstander als ‘vijand’ wordt neergezet, vullen de gamebouwers deze game ‘een’ vijand in met alles wat occult is.
Een (klein) voorbeeld is de Ice Witch (ijsheks), Lissandra, met diverse vormen van ‘corrupte magie’ (zoals de game zelf zegt), die de gamer tijdens het spelen kan inzetten tegen anderen (online-gamers).
Hoe verder je komt, hoe meer (virtuele) occulte krachten zij aan de gamer toont en beschikbaar stelt, die overigens weer inzetbaar zijn tegen de andere gamers . . . .

Het occulte is niet vrijblijvend. God waarschuwt ons er een paar honderd keer tegen in Zijn Woord! De game is bovendien erg agressief. De gamer bouwt gedurende het spel een eigen imperium op. Hij verwerft gedurende het spel steeds meer skills (game-kwaliteiten). Ook maak je online-vrienden, met wie je veel samenwerkt. Maar door deze twee aspecten móet je wel veel online komen, want anderen rekenen op je en als je niet uitkijkt, raak je alles wat je hebt opgebouwd weer kwijt. Dit werkt ook nog eens verslavend.
Een leuke game is deze absoluut niet.
Raak je direct ‘bezeten van die game’? Geen idee! Wel is bekend dat God het occulte niet wil hebben, Hij wil niet dat wij er ons mee bezighouden.

Een voorbeeld als illustratie
Als slot een klein voorbeeld. Als je een handgranaat op tafel zet en je zit gezellig met z’n allen er om heen en trekt dan de pin eruit en laat dan alles los, zul me wat meemaken. Je zou het kunnen hebben gedaan, omdat je nieuwsgierig was. Je zou het kunnen doen om uit te zoeken of t-ie inderdaad af zou gaan. Je zou zelfs kunnen denken dat-ie voor iedereen gevaarlik is, tenzij jij je daar niet voor openstelt (maar toch die pin eruit trekken en gewoon blijven zitten). Het maakt niet uit wat je denkt! Na een seconde of acht gaat-ie af, Daar is hij voor gemaakt, zodra je het mechanisme in werking hebt gesteld, gaat-ie af. Het doel van een handgranaat is om zodra het mechanisme is geactiveerd, om alles wat in de buurt is kapot te maken, wat je ook denkt, of gelooft. Daar heb jij GEEN invloed op.
Zo is het ook met het occulte. God zegt ons er van af te blijven en ver weg van ons te houden. Je kunt namelijk al heen snel een mechanisme in werking stellen .Dan doet het occulte waarvoor het gemaakt is: scheiding maken tussen God en mens! Satan is in het Grieks niet voor niets diabolos, wat “hij die scheiding brengt” betekent.
Het is mogelijk om een opsomming te geven van alles wat in de game occult is, maar als je er op een eerlijke naar kijkt, is het voldoende zichtbaar.

Erick Ligtenberg