Het probleem met Pokémon

Daar gaan we weer met Pokémon Go.

2016
Pokémon Go is een wereldwijde rage geworden sinds het spel Twitter heeft overladen voor gebruikers in de VS! Pokémon maakt in de tijd van de mediale, fictieve werkelijkheid gebruik van een app op je smartphone Een artikel in de online-editie van The Guardian van 12 juli 2016 praat ons bij over de details. Pokémon Go brengt “spelers uit de woonkamer de straat op om in een wedstrijd Pokémonkarakters te vangen, te trainen en te overwinnen met gebruik van de mobiele telefoon.” Het doel is hetzelfde als bij het kaart- en computerspel: spelers be-vechten en vangen de “miniatuurmonsters” in een wedstrijd om de beste Pokémontrainer te worden. In tegenstelling tot de eerdere computer- en kaartspelletjes, “bewegen de spelers zich echter in de echte wereld op zoek naar Pokémonkarakters om die gevangen te nemen.” Nog een aanhaling uit het artikel: “Als de app geopend is, ziet de speler een kaart van de omgeving waar hij zich bevindt, waarin een aantal aandachtspunten gemarkeerd zijn: standbeelden, klokkentorens, enz.” Spelers moeten letterlijk naar een van de punten lopen die in het spel Pokéstop genoemd worden. Dan moeten ze pokemon_go-3op een icoontje op het scherm tikken en krijgen ze voorwerpen en ervaringspunten. In aanvulling daarop kan een Pokémonkarakter op elk mo-ment en elke plek verschijnen. Als je naar een kerk bent gestuurd, kan er een karakter ver-schijnen in geestelijke kleding. Als je in de buurt van een kerkhof bent, kan een spookachtige Pokémon verschijnen, enz. Als je het karakter ziet en erop tikt, begint een mini-game en natuurlijk is het doel de Pokémon te vangen.

Nu dit occulte spel weer HERLEEFT, wil ik met u het volgende onderzoek delen dat ik in 1999 heb gedaan, toen het spel voor het eerst op de markt kwam.

 

De geschiedenis van Pokémon
De naam Pokémon is afgeleid van pocket monster. Pokémon houdt de jeugd in Japan al in de ban sinds 1995. Hoewel Japanse culturele fenomenen zelden worden overgenomen in de Wes-terse wereld, heeft Pokémon bewezen de uitzondering op die regel te zijn. Pokémon heeft het helemaal gemaakt in de Verenigde Staten en is erin geslaagd de kinderen in de basisschool-leeftijd in dit hele land in de ban te houden. Pokémon is overal: spelletjes voor Nintendo, tekenfilms op televisie, films, stripboeken, speelgoed, kleding, VHS-video’s, dvd’s en het waanzinnig populaire verzamelkaartspel. Het Pokémon-”virus” heeft virtueel elke denkbare uiting van de media geïnfecteerd en het “virus” is, volgens plan, een epidemie geworden on-der kinderen in de basisschoolleeftijd en zorgt ervoor dat ze smeken en bedelen om meer Pokémon-hebbedingetjes. Talloze kinderen zijn geobsedeerd door Pokémon.

Pokémon naar Bijbelse maatstaven
Zonder dat er sprake is van de minste verontschuldiging, erken ik dat ik deze folder schrijf vanuit een Bijbels perspectief. En ik geloof, dat er een strijd gaande is om de geest van onze kinderen en kleinkinderen. Feitelijk willen satan en zijn demonische bende de geest van kinderen en ook volwassenen bezoedelen. Een van de problemen is dat de vorst der duisternis aan de winnende hand is, omdat christenen zich niet bewust zijn van de tactieken die de te-genstander gebruikt om de geest van mannen, vrouwen, jongens en meisjes te beïnvloeden. Hoewel veel volwassen christenen overduidelijke demonische leerstellingen zouden doorzien, is de realiteit dat satan zelden een directe aanval zal doen. Hij maakt liever gebruik, door zijn menselijke helpers, van subtiele, heimelijke en misleidende methoden om zijn kwade leerstellingen te promoten. Dus, hoe kunnen we deze misleidende methoden en kwade leerstellin-gen aan het licht brengen? Hoe kunnen we onze kinderen en onszelf beschermen? De Bijbel zegt: “Toetst alle dingen en behoudt het goede” (1 Thess 5:21). De Bijbel zegt: “Doe alles tot eer van God” (1 Kor 10:31). De Bijbel zegt: “…Heb een afkeer van het kwade en houd vast aan het goede” (Rom 12:9). Daarom moeten we Pokémon langs de maatstaf van de principes van de Bijbel leggen om vast te stellen of het acceptabel is. Laten we dat doen.

Welke waarden, overtuigingen en filosofie worden door het spel gepromoot?
Een van de eerste dingen die ik deed, was uitzoeken wie het ruilkaartspel produceerde. Hier volgt een letterlijk citaat van de webpagina van de producer. “Het Pokémon-ruilkaartspel is een nieuw verzamelkaartspel dat gemaakt en gedistribueerd wordt door Wizards of the Coast (Tovenaars van de Kust). Hetzelfde bedrijf dat ook het bestverkochte kaartspel maakte: Magic The Gathering (Magie: de bijeenkomst).” Magic: The Gathering is een zeer occult beladen ruilkaartspel dat erg populair was in de jaren ‘90 van de vorige eeuw. Ik heb een onderzoeks-rapport met de titel “Beware of Magic The Gathering” (Pas op voor Magic: The Gathering) dat u kunt lezen op de Logos website: http://logosresourcepages.org/magic-g-htm
O ja, ik moet ook nog vermelden dat Wizards of the Coast ook eigenaar is van TSR, de producent van al het Dungeons & Dragons (Kerkers & draken) materiaal. Toen ik ontdekte wie de rechten op het Amerikaanse Pokémon-ruilkaartspel had, wist ik dat het spel niet gewoon een onschuldig kaartspel voor basisschoolkinderen was.
Vervolgens heb ik me verdiept in de personages in de Pokémon-computerspelletjes, stripboeken, films, enz. Welke normen en waarden hebben ze? Ash Ketchum (een jongen) is één van de hoofdpersonen. Hij wordt omschreven als “een energieke en vastbesloten 10-jarige … een beetje te competitief.” Hij is geobsedeerd door het vangen van alle Pokémon en gedreven “om de belangrijkste Pokémon-Meester ter wereld te worden.” O ja, je kunt ervan verzekerd zijn dat de Pokémon-rap en mantra zijn opgenomen in de materialen.
“I will travel across the land searching far and wide each Pokemon to understand the power that’s inside gotta catch them all!” (Ik zal het hele land doortrekken en wijd en zijd zoeken naar elke Pokémon om te begrijpen de kracht die er binnenin schuilt. Ik moet en zal ze alle-maal vangen!”)
De laatste regel van de Pokémon-mantra “Gotta catch them all!” wordt steeds opnieuw gebruikt bij Pokémon-hebbedingen, omdat die ervoor zorgen dat kinderen blijven bedelen om meer kaarten, spelletjes, speelgoed en stripboeken.
Laten we eens een ander personage onder de loep nemen, Misty, het vriendinnetje van Ash. Ze wordt omschreven als “eigenzinnig en koppig, voortdurend aan het bekvechten met Ash, en ze lijkt diepere gevoelens te koesteren voor Ash.” En er is nog een derde lid dat het trio compleet maakt, Brock, die ”verreweg het meest hormonaal is. Brocks fascinatie voor de an-dere sekse brengt hem of de groep menigmaal in de problemen, hoewel hij nog nooit serieus een vriendinnetje heeft gehad.” Laten we eens kijken naar Gary, de Pokémontrainer. Hij is “een echte rotzak, egoïstisch, rancuneus en onuitstaanbaar.” Dan hebben we ook nog Jessie en James. Zij worden als volgt omschreven: “Bereid je voor op narigheid en dan dubbel zo erg. “Jessie en James” een mysterieuze en boosaardige bende die eropuit is om een zeldzame Pokémon te stelen. Jessie en James zijn verwaand, modebewust en geneigd kleren van het andere geslacht te dragen.”
Eigenzinnige, koppige, bekvechtende, egoïstische, rancuneuze, onuitstaanbare, hormo-nale, seksueel in beslag genomen, kwaadaardige, stelende, rotzakken die kleren van het andere geslacht dragen zijn bepaald geen Bijbelse rolmodellen! Deze personages verbeelden geen Bijbelse waarden en normen. Pokémon voldoet niet!

Worden er bovennatuurlijke krachten verbeeld, en zo ja, wat is de bron of oorsprong van die krachten? Behelzen ze ook occulte, newage-kenmerken of -symbolen?
Pokémon hebben bovennatuurlijke krachten. “Sommige Pokémon groeien of ontwikkelen zich.” Dit wordt mogelijk gemaakt door de “energiekaarten” die je Pokémon groter en krach-tiger maken.” En wat is de bron van deze kracht? Het is de pantheïstische kracht van het occulte, niet de bovennatuurlijke kracht van God. Ik heb twee kaarten gevonden die dit erg dui-delijk maken (waarschijnlijk zijn er meer). Het zijn Abra en Kadabra. Ja, zo heten ze echt. “Abrakadabra” (of abracadabra) is een woord dat al lange tijd wordt geassocieerd met occulte magie. Webster’s dictionary definieert het als volgt:1) een woord dat geacht wordt magische krachten te hebben en derhalve wordt gebruikt in bezweringen, op amuletten, enz. 2) een ma-gische toverspreuk of formule. Het is niet per ongeluk dat de twee Pokémonkaarten Abra en Kadabra paranormale kaarten zijn met magische krachten.
Op de Abra-kaart lezen we: “Gebruikmakend van zijn vermogen gedachten te lezen, zal het dreigend gevaar herkennen en je teleporteren naar veiligheid.” En dan zijn er nog de occulte symbolen op de Kadabra-kaart. Hij heeft een pentagram op zijn voorhoofd, SSS op zijn borst en hij maakt de satanische groet met zijn linkerhand. Alle bovenstaande kaarten hebben sterke occulte betekenis. Uit de Bijbel (Deut 18:10-12) blijkt duidelijk dat we ons niet moeten bezighouden of betrokken moeten zijn bij activiteiten die gerelateerd zijn aan het occulte.
Sommige van de lezers zullen ongetwijfeld tegenwerpen: “Het is maar een spelletje!” Het is inderdaad een spel, maar een spel dat God niet verheerlijkt! Als God zegt dat iets verkeerd is dan is het verkeerd, ongeacht wat het is. En dat niet alleen, maar veel kin-deren die het spel spelen, worden verleid de principes te geloven die het spel heel subtiel leert. Om slechts een voorbeeld te geven: Let op wat er wordt beweerd in het boekje dat gele-verd wordt bij Pokémon: “Welkom in de wereld van Pokémon, een speciale plek waar mensen als jij trainen om de belangrijkste Pokémon-Meester ter wereld te worden! Maar wat zijn Pokémon dan, vraag je. Pokémon zijn ongelooflijke schepsels die de wereld delen met men-sen”, zegt Professor Oak, de toonaangevende autoriteit op het gebeid van deze monsters. Op dit moment zijn er 150 soorten Pokémon gedocumenteerd (dat was in 1999, in 2016 zijn het er 729. Zie voor deze lijst https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pok%C3%A9mon).
Elke Pokémon heeft zijn eigen gevechtskwaliteiten. Sommige groeien of ontwikkelen zich tot nog krachtigere schepsels. Draag je Pokémon bij je en je bent overal op voorbereid! Je hebt de kracht in je handen, dus gebruik die!”
Luister, kinderen nemen hun Pokémon overal mee naar toe als een magische talisman. Auteur en onderzoeker Berit Kjos vertelt over een moeder die twee jongens hoorde praten over hun kleine pocketmonsters. In de loop van het gesprek zei de ene jongen: “Ik gebruik alleen mijn psychokrachten.” Het was duidelijk dat de zogenaamde fantasiewereld van Pokémon het denken van deze jongens al had geconditioneerd om ontvankelijk te zijn voor een belangrijke occulte leerstelling: paranormale krachten!
Pokémon propageert occulte waarden en normen, geen Bijbelse en zou daarom afgewezen moeten worden!

Waar worden de gedachten en verbeelding van de spelers op gericht?
Ik wees er eerder op, dat Pokémon zijn oorsprong heeft in Japan. Waar ik nog geen aandacht voor heb gevraagd, is dat Pokémon-Meester een afgeleide is van een meester in de gevechts-kunst in Japan. Pokémon-Meesters zijn de leiders van vechtscholen of strijdbendes die hun problemen oplossen door hun tegenstanders in elkaar te slaan. En hoe doen ze dat? In hun kleine boekje staat: “Sommige aanvallen zorgen ervoor dat de verdedigende Pokémon in slaap valt, verward, verlamd raakt of vergiftigd wordt.”
De Bijbel waarschuwt ons dat we voorzichtig moeten zijn met waar onze geest zich mee bezighoudt (Spreuken 4:23). De spelletjes die een kind speelt, de televisieprogramma’s waar hij naar kijkt en de dingen waar hij naar luistert, hebben een krachtige, geestvor-mende invloed op dat kind. Mentale gezondheidsexperts beginnen eindelijk te begrijpen wat de Bijbel altijd al heeft gezegd: alles wat je je geest binnenlaat, vormt je denken en je denken bepaalt je handelen. Deze waarheid hebben we in de praktijk gezien tijdens de slachtpartij op Columbine High school. De schutters hadden hun geest verzadigd met geweld-dadige computerspelletjes, Gothic deathmuziek en gewelddadig leesvoer. Op 20 april 1999 was het resultaat dat twaalf leerlingen en een docent werden vermoord.

Kan Pokémon de kinderen die het spelen, beïnvloeden?
Ik bid dat het niet gaat gebeuren, maar ik vraag me af hoe lang het nog duurt, voordat een basisschoolkind probeert wat op de Weepinbell-Razor Leaf Pokémonkaart staat: “Het spuwt giftig poeder om de vijand onbeweeglijk te maken en vervolgens de vijand te doden met een nevel van zuur.” Is dit in lijn met wat de Bijbel zegt over hoe we om moeten gaan met onze vijanden in Rom 12:14-22? Ik dacht het niet! Het is duidelijk dat Pokémon de verbeelding van de speler op het verkeerde pad brengt. De Bijbel zegt dat we ons moeten afkeren van het kwade en ons moeten hechten aan het goede (Rom 12:9). Je vijanden vergiftigen, verlammen, enz. is duidelijk boosaardig en niemand zou zich moeten bezighouden met dergelijke gedachten, spelletje of niet. Elke gedachte die we hebben, moet gescreend worden om er zeker van te zijn dat Christus die goedkeurt (2 Kor 10:4-5). Als dat niet zo is, moet het afgewezen worden.
Dus, wat is het probleem met Pokémon? De subtiele suggesties, beelden en waarden en normen ervan manipuleren de geest en gevoelens van kinderen die zich ermee bezighouden. Pokémon conditioneert hen om humanistische wijsheid en occulte spiritualiteit te accepteren. Zware betrokkenheid in Pokémon vertroebelt het vermogen van de speler om onderscheid te maken tussen fantasie en werkelijkheid en maakt daarnaast het bewustzijn van de speler ongevoelig. Pokémon is ontworpen als opstapje naar zwaarder occult georiënteerde spelletjes als Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons.
God wil dat Zijn kinderen een compleet andere focus hebben. Er wordt ons zelfs verteld waar onze gedachten op gericht zouden moeten zijn in Fil 4:8: “Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat.”
Pokémon voldoet niet aan de Bijbelse maatstaf! Ik stel voor dat de beste plek voor de Pokémon-entertainmentwereld de vuilnisbak is!

 Pastor David L. Brown, Ph.D.

Bron http://www.logosresourcepages.org/
Vertaling: mevr. Silvia van Dijk