Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
evolutie
De Nederlandse overheid is ervan overtuigd, dat de evolutietheorie bewezen is. Daarom is de leerstof over evolutie verplicht gesteld. In deze brochure wordt nagegaan of dat uitgangspunt juist is. Verder wil B & O de aandacht vestigen op de samenhang die bestaat tussen de evolutieleer en “waarden en normen”. Ten aanzien van schepping/evolutie gaan we […]
Handreiking voor de identiteit in de schoolgids
De christelijke school is vanouds ‘School met de Bijbel’, met een modern woord: bijbelcentrisch. Wat betekent dit voor de Bijbeluitleg voor de identiteit van de school en hoe komt dit tot uiting in de identiteitsnota en de schoolgids? Een herkenbare identiteit van iedere basisschool Vanaf 1998 moeten alle scholen hun `product’ beschrijven, d.w.z. wat en […]
Nieuwetijdskinderen
In de pedagogiek doet het begrip ‘nieuwetijdskinderen’ zijn intrede. Men kan dit verschijnsel op verschillende manieren duiden en er heel verschillend mee omgaan. Een poging tot een Bijbelse duiding. “Mam, ik ben bij jou gekomen, want ik wilde je helpen . . . (. . .maar ik voel me niet echt begrepen”) Problemen op het […]
‘Prachtige’ nieuwe scholen (Brave new schools)
“BRAVE NEW SCHOOLS” van Berit Kjos EEN BOEK MET EEN SCHOKKENDE INHOUD Via mijn contact met een predikant in Duitsland werd ik geïnformeerd over schokkende ontwikkelingen op Amerikaanse scholen, waarvan inmiddels het een en ander met onze aanhoudende westelijke winden de oceaan is overgewaaid. Ik weet niet in hoeverre Nederland al door dit Amerikaanse “virus” […]
INTELLIGENT DESIGN
INTELLIGENT DESIGN – ONVOLDOENDE IDENTITEIT Wat is Intelligent Design? Evolutionisten zijn zeer beslist over wat Intelligent Design (ID) volgens hen inhoudt. Volgens Richard Dawkins, de huidige professor ‘Public Understanding of Science’ aan de Universiteit van Oxford, betekent het dat ‘het te onwaarschijnlijk is … dat iets in de natuur door toeval is ontstaan’. Rechter John […]
Identiteit
Wat is uw identiteit? U zult uw wenkbrauwen fronsen of misschien voor de vuist weg zeggen: “Ik ben Nederlander, of ik ben gereformeerd”! (met of zonder toevoeging). Van Dale spreekt over “eenheid van wezen”. Dat is in deze tijd hoogst interessant. Is er nog wel éénheid van wezen? Vroeger lag alles vast. Je bent gereformeerd? […]
Internet: de wereld in de klas en omgekeerd
Lezing over het gebruik van de moderne media in het onderwijs. Directe aanleiding hiertoe zijn de ontwikkelingen rond kennisnet en de computer in de klas. Huidige stand van zaken Enkele jaren geleden heeft het ministerie van onderwijs een project gestart, dat tot doel heeft iedere leerling in het basis- en voortgezet onderwijs toegang te geven […]
Internetgebruik en risicogedrag
Mijn tienerzoon van 17 is een leuke jongen met een heel eigen prachtig karakter en ik ben superblij dat ik hem van God heb gekregen om te begeleiden tot volwassenheid. Maar de laatste maanden begin ik me behoorlijk zorgen te maken over zijn internetgebruik. Ik moet even iets vertellen over de geschiedenis. Hij heeft maanden […]
Is het echt wat Harry doet?
Dit artikel is gericht op jongelui en het is bedoeld om afstand te scheppen met de magische aspecten van deze hype Tussen dreuzel en tovenaarsleerling Dus jij bent ook een Potterfan? Voelt vast en zeker spannend en geheimzinnig om met zoveel jongens en meisjes en volwassen mensen hetzelfde te lezen en te bekijken. Heb je […]
Is ons Kind op Maandag veilig?
Kind op maandag is de meest-gebruikte methode voor wat vroeger heette ‘Bijbelse geschiedenis’. Tegenwoordig gebruikt men liever de term ‘geloofsverhalen’. B&O vroeg een pedagoge en een theoloog om hun reactie, door mevr. drs. M. Vrijmoeth-de Jong. Naar aanleiding van ‘Kind op maandag’ Geloofsopvoeding in de school Werken met ‘Kind op maandag’ Als aanvulling hierop: Beoordeling van Kind […]