Laatst toegevoegd
- Is geslacht een kwestie van voelen?15 juli 2022 - 14:56
- Is onderwijs gecentreerd rondom Christus en de Bijbel mogelijk?13 juli 2022 - 19:54
- Geen gevloek in een kinderboek13 juli 2022 - 14:39
- Bijbelse adviezen in het digitale tijdperk13 juli 2022 - 14:12
- Waar is het Bijbels gezag in de christelijke school?29 juni 2022 - 10:37
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (364)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (47)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (251)
- Ontdek het leven (3)
Wie wijsheid vindt, vindt het leven
Levenslessen uit het boek Spreuken: Geef leiding aan een jong mens. Algehele toewijding van het leven aan God. B&O magazine, december 2001, door ds. E.J. van de Linde, Almelo Opvoedingsdoel Het is tegenwoordig ‘in’ om overal doelen voor te formuleren. Ook in de opvoeding kom je dat tegen. Vandaag is een belangrijk opvoedingsdoel: opvoeden tot weerbare, […]
Wie voeden onze kinderen op?
Wie hebben de meeste invloed op de kinderen/jongeren: de formele opvoeders (gezin/kerk/school) of de informele opvoeders (leeftijdsgenoten en massamedia)? Enkele statistieken met verrassende conclusies en uitdagingen. B&O magazine, dec. 2003, door drs. R.H. Matzken Om te beginnen is daar het onderscheid tussen de formele opvoeders: gezin/kerk/school en de informele opvoeders: de peergroep (leeftijdsgenoten) en de media. Wanneer de puberteit […]
VRAGEN OVER HARRY POTTER
Om te kunnen bepalen of de boeken van Harry Potter wel of niet de principes van hekserij weergeven, moeten we eerst vaststellen wat hekserij is. De Encyclopedia of Witches & Witchcraft zegt: “Hekserij is geen verenigd of samenhangend geheel. Het kent geen centraal gezag of centrale liturgie. De verschillende stromingen hebben alle hun eigen rituelen, filosofie […]
Vrije of antroposofische scholen
Beknopte kenmerken van antroposofisch onderwijs en of een christen hieraan kan deelnemen. Van tijd tot tijd bereikt ons het verzoek om informatie over Rudolf Steinerscholen. “Als bijbelgetrouwe christenen weten we dat er veel niet goed is in deze vorm van onderwijs. . . Graag zouden wij wat meer informatie ontvangen, speciaal vanuit het standpunt van […]
Waarden en normen weer in discussie
Iedereen heeft het over (het herstel van) waarden en normen. Dit document laat zien hoe de Bijbel de bron is van waarden en normen in onze samenleving; hoe deze waarden en normen worden opgebouwd en hoe dat in de praktijk wordt toegepast. Waarden en normen zijn weer bespreekbaar. Desastreuze ontwikkelingen binnen onze maatschappij vereisen een […]
Waarden en onwaarden in het onderwijs
Het begrip waarden is niet meer voor iedereen duidelijk. Wat voor de één waarden zijn, noemt de ander onwaarden, en omgekeerd. B&O geeft aan volgens welke bijbelse criteria waarden kunnen worden opgebouwd. Dit is een samenvatting van de toespraak die drs. J. J. Bakker op 11 juni 1998 hield voor de ledenvergadering van Bijbel & […]
Waardenwijzer VO
Een cijfer voor de school? meer dan presteren alleen! Tegenwoordig ontvangen niet alleen leerlingen een cijfer op school, maar worden ook de scholen becijferd. B&O introduceert een ‘waardenwijzer’ voor de vakken in het voortgezet onderwijs, gericht op het overdragen van waarden en normen. B&O magazine feb. 1998, door drs. R.H. Matzken De Vereniging Bijbel & […]
Waarheen rijdt de Griezelbus
Een pedagogische en levensbeschouwelijke beoordeling van de griezelboeken van Paul van Loon, toegespitst op de voorstellingen die in de ‘Griezelbus’ worden gegeven. Waarheen rijdt de Griezelbus, Griezelbus, Griezelbus (op de wijs van: Zeg, ken jij de mosselman?) Waarheen rijdt de Griezelbus, Griezelbus, Griezelbus Ja, waar gaat de Griezelbus naar toe met onze kind’ren? Hij rijdt […]
Wat bieden wij onze kinderen te lezen?
Vertaling van de bijdrage ‘What Literature shall we give our Children?’ tijdens het congres ‘Wereldbeeld en levensstijl–Wat laten wij onze kinderen na?’ in Yalta, De Krim, mei 2000 B&O magazine, door dr. Fawn Knight Alle kinderen houden van een goed verhaal. Wanneer we nadenken over wat we onze kinderen laten lezen, moeten we ons afvragen: Wat […]
Weet je wat? Ik word dyslectisch (artikel)
Interview met drs W. de Haan, auteur van de bekende ‘Methode de Haan’, die effectief blijkt te zijn bij het behandelen van dyslexie en mogelijk ook bij het voorkomen ervan. over oorzaken en genezing van dyslexie Interview met drs W. de Haan, auteur van de bekende ‘Methode De Haan’, die effectief blijkt te zijn bij […]