Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
You never walk alone in the identity zone
In het begin van de negentiende eeuw was de school voor een belangrijk deel een verlengstuk van de opvoeding. Openbare scholen waren scholen met de Bijbel en Nederland was grotendeels een christelijke natie. Daarna veranderden de maatschappelijke opvattingen over onderwijs en opvoeding langzamerhand met als gevolg een jarenlange strijd om de positie en de doelen […]
yu-gi-oh
Terugkeer van de verdoemden uit de hel Bovenstaande tekst staat op een kaart van het nieuwe spel yu-gi-oh. Een nieuwe rage!! Moeders kopen voor hun kinderen speciaal chips van het merk Lays om dopjes te sparen voor dit spel. De geest van yu-gi-oh De kaarten dragen titels zoals “Uitwisseling van de Ziel”, “Ultiem Offer”, “Opgeroepen […]
WIENS KIND
Als mens worden wij allen biologisch verwekt en geboren. Uitzondering op deze regel is het eerste mensenpaar Adam en Eva. God schiep de eerste mens, Adam, naar Zijn beeld en gelijkenis. Diens lichaam formeerde God uit de aarde. God “bouwde” Eva uit Adam. De mens noemde zijn vrouw “Eva, omdat zij de moeder van alle […]
Wie wijsheid vindt, vindt het leven
Levenslessen uit het boek Spreuken: Geef leiding aan een jong mens. Algehele toewijding van het leven aan God. B&O magazine, december 2001, door ds. E.J. van de Linde, Almelo Opvoedingsdoel Het is tegenwoordig ‘in’ om overal doelen voor te formuleren. Ook in de opvoeding kom je dat tegen. Vandaag is een belangrijk opvoedingsdoel: opvoeden tot weerbare, […]
Wie voeden onze kinderen op?
Wie hebben de meeste invloed op de kinderen/jongeren: de formele opvoeders (gezin/kerk/school) of de informele opvoeders (leeftijdsgenoten en massamedia)? Enkele statistieken met verrassende conclusies en uitdagingen. B&O magazine, dec. 2003, door drs. R.H. Matzken Om te beginnen is daar het onderscheid tussen de formele opvoeders: gezin/kerk/school en de informele opvoeders: de peergroep (leeftijdsgenoten) en de media. Wanneer de puberteit […]
VRAGEN OVER HARRY POTTER
Om te kunnen bepalen of de boeken van Harry Potter wel of niet de principes van hekserij weergeven, moeten we eerst vaststellen wat hekserij is. De Encyclopedia of Witches & Witchcraft zegt: “Hekserij is geen verenigd of samenhangend geheel. Het kent geen centraal gezag of centrale liturgie. De verschillende stromingen hebben alle hun eigen rituelen, filosofie […]
Vrije of antroposofische scholen
Beknopte kenmerken van antroposofisch onderwijs en of een christen hieraan kan deelnemen. Van tijd tot tijd bereikt ons het verzoek om informatie over Rudolf Steinerscholen. “Als bijbelgetrouwe christenen weten we dat er veel niet goed is in deze vorm van onderwijs. . . Graag zouden wij wat meer informatie ontvangen, speciaal vanuit het standpunt van […]
Waarden en normen weer in discussie
Iedereen heeft het over (het herstel van) waarden en normen. Dit document laat zien hoe de Bijbel de bron is van waarden en normen in onze samenleving; hoe deze waarden en normen worden opgebouwd en hoe dat in de praktijk wordt toegepast. Waarden en normen zijn weer bespreekbaar. Desastreuze ontwikkelingen binnen onze maatschappij vereisen een […]
Waarden en onwaarden in het onderwijs
Het begrip waarden is niet meer voor iedereen duidelijk. Wat voor de één waarden zijn, noemt de ander onwaarden, en omgekeerd. B&O geeft aan volgens welke bijbelse criteria waarden kunnen worden opgebouwd. Dit is een samenvatting van de toespraak die drs. J. J. Bakker op 11 juni 1998 hield voor de ledenvergadering van Bijbel & […]
Waardenwijzer VO
Een cijfer voor de school? meer dan presteren alleen! Tegenwoordig ontvangen niet alleen leerlingen een cijfer op school, maar worden ook de scholen becijferd. B&O introduceert een ‘waardenwijzer’ voor de vakken in het voortgezet onderwijs, gericht op het overdragen van waarden en normen. B&O magazine feb. 1998, door drs. R.H. Matzken De Vereniging Bijbel & […]