Is er een verband tussen occulte beïnvloeding en criminaliteit? Zijn er aanwijzingen dat boze geesten hun ‘contacten’ aanzetten tot daden die vallen onder ‘zinloos geweld’? Het is niet eenvoudig om vast te stellen wat occulte beïnvloeding in kinderen kan uitwerken. Om te beginnen is ieder kind weer anders, daarom zullen zij ook heel verschillend reageren […]

Waarvoor staan Jenaplan- of Daltonscholen en hoe kijken christenen daar tegenaan? Jenaplanscholen lijken in hun programma wel wat op antroposofische of vrije scholen, maar zijn opgericht vanuit een ander, ideëel doel: de verheffing van arbeiderskinderen. Kenmerkend voor hun opzet is het aanbod van de leerstof: niet als scherpafgebakende vakken, maar projectmatig. Bij dit onderwijs gaat […]

Ouders krijgen soms onverwacht met zaken die op school spelen, te maken. Wat moet je, als je de achtergrond niet vertrouwt? Dankzij informatie van één van de ouders en van het centrum dat „Smart Reading“ promoot, was prof. Franzke in staat om onderstaand artikel samen te stellen. Opmerking vooraf Enkele jaren geleden hadden new age-apostelen […]

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN TOLKIEN EN ROWLING (HARRY POTTER)? Voorstanders van de Harry Potterboeken proberen, die wel eens te vergelijken met de Narnia-boeken van C.S. Lewis en vragen ons: “Als jullie Harry Potter dan zo gevaarlijk vinden, wat zeggen jullie dan van Lewis (Narnia)en Tolkien?” Ja, het is waar dat beide auteurs gebruik maken […]

Minister steunt gewetensbezwaren magie Amersfoort – Met instemming heeft de Vereniging Bijbel & Onderwijs kennis genomen van de antwoorden die minister Van der Hoeven heeft gegeven op de door de ChristenUnie gestelde vragen. In samenspraak met het schoolbestuur moet een gepaste oplossing gevonden worden! Op 9 september 2005 stelde de ChristenUnie vragen aan de minister van […]

Wat kan een christelijke basisschool leren van de pedagogiek van Jezus (die vanuit de bijbel te concluderen valt) om meer vorm te geven aan de identiteit van de school, hoe draag je dat uit in de klas en welke eisen stelt dat aan de leerkracht? In de Here Jezus ontmoeten wij in de praktijk en […]

Deze lijst is samengesteld door W.J.A. Pijnacker Hordijk, wiens artikel onlangs is gepubliceerd onder de titel: Moderne muziek, strijd om de aanbidding. Verantwoorde lectuur over moderne muziek 1) Auteur Titel ISBN Jacob Aranza Verborgen verleiders in de popmuziek ontmaskerd. 9066590033 J.I. van Baaren Wat u ook over popmuziek moet weten. 9066590785 U. Baümer Wij willen […]

De nieuwe schrijfmethode methode voor speciaal onderwijs ‘Schrijven op maat’heeft didactische voordelen, maar is levensbeschouwelijk niet neutraal en voorts strijdig met elementaire pedagogische uitgangspunten. Op onze beoordeling kwam een kritische reactie. B&O magazine, feb. en april 2003, door drs. R.H. Matzken Ouders van een kind dat een ZMLK-school bezoekt, benaderden ons over ‘Schrijven op maat’, een nieuwe […]

Beoordeling van de schriftpsychologische methode Schrijfdans op de basisschool volgens levensbeschouwelijke, pedagogische en didactische maatstaven. Ten geleide 1. Schrijfdans in vogelvlucht 2. Criteria beoordeling schrijfmethoden 3. Beschrijving van de weekthema’s 4. Punt voor punt beoordeling Conclusie en open vraag Ten geleide De afgelopen jaren bellen steeds meer ouders (en soms scholen) Bijbel & Onderwijs op over de methode Schrijfdans. […]

  Omgaan met de Bijbel in een postmoderne tijd (lezing) Samenvatting van de lezing gehouden door drs. R.H. Matzken voor de ledenvergadering van de Vereniging Bijbel & Onderwijs op 13 juni 2002 te Amersfoort A. Het postmodernisme als paradox 1. Niet lang geleden schreef de Franse filosoof Jean-Francois Lyotard een boek met de titel:Hoe ik […]