Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
GODSDIENSTLES IN EEN NEW AGE SAMENLEVING
Vanuit de vergelijking met India worden als kernpunten van het christen-zijn nader belicht: Gebed; cultuur; besef van geestelijke strijd; de Bijbel als absolute waarheid; geestelijke eenheid en radicaal discipelschap. India is in feite geen land, maar een werelddeel, met circa één miljard inwoners en 1652 verschillende talen. De voertaal bij het lesgeven is op veel […]
GODS WAARHEID IN SCHOOLVAKKEN
Voor de meeste aanwezigen was dit een eerste kennismaking met Evangelisch Bijbelgetrouw Voortgezet Onderwijs (EBVO), dat is voortgekomen uit de wens van honderden ouders en nu inspeelt op de wens van straks duizenden ouders. Om als nieuwe ‘richting’ in aanmerking te komen, moest een geheel eigen onderwijsaanpak worden beschreven, die zich thans vooral richt op […]
GNOSTIEK
Ontstaan Gnostiek ontstond in de eerste eeuw. In Col. 2 en 3, 1 Tim., Titus en 1 Joh. wordt er tegen gewaarschuwd. De gnostiek is een poging om antwoord te geven op vragen als: waarom zijn we hier, wat is het doel van het leven, waar komt het kwaad vandaan? Vooral op dat laatste zocht […]
GESCHIEDENIS EN STAATSINRICHTING
Geschiedenis is één van de centrale vakken van het christelijk onderwijs. Hiermee verwerven leerlingen kennis en waarde-oordelen die hun functioneren als mens in de samenleving wezenlijk bepalen. Kerndoelen Geschiedenis en Staatsinrichting Evenals bij de vakken Bijbel/Godsdienst, Nederlands/Moderne talen en Natuurkunde hoort het vak Geschiedenis tot de centrale vakken van het christelijk onderwijs. Hiermee wordt immers […]
GELOOFSOPVOEDING
Geloofsopvoeding: Geloven en hedendaags cultuurbewustzijn Het lijkt erop, dat in leven en samenleven voor velen God geen factor van betekenis meer is. Jongeren verlaten massaal de kerken, ouderen hebben geen relevante antwoorden om te laten zien wat God in hun leven doet. Geloven lijkt een aangevochten zaak, de termen “secularisatie” en “kerkverlating” lijken gegeven constatering […]
GELOOFSOPVOEDING EN GEWETENSVORMING IN DE 21E EEUW
Geloofsopvoeding in de 21e eeuw moet kinderen leren om stand te houden in een situatie waar het christendom niet meer vanzelfsprekend is en andere religies zich aandienen. Hoe dragen wij de essentie van het christelijk geloof op geloofwaardige en relevante wijze over? door drs. R.H. Matzken Inhoud: Voorwoord en Ten geleide Het ABC van de […]
Gebedsgroepen op scholen
Steeds meer ouders komen een keer per week bij elkaar om voor de school te bidden (bij het voortgezet onderwijs ook leerlingen). Een verslag van zo’n gebedsgroep: waarvoor zoal wordt gebeden en hoe dat bij de school leeft. Op de vraag waarom moeten er gebedsgroepen zijn voor onze scholen, wil ik graag het volgende aan […]
FANTASIEREIZEN
Fantasiereizen zijn niet zo onschuldig als het lijkt: in wezen zijn het hypnose-technieken en technieken van astrale projectie. Ondanks de grote gevaren worden deze in toenemende mate ingevoerd bij het onderwijs, door prof. dr. R. Franzke Ten geleide Bij de meeste ouders en onderwijsgevenden zal het nog niet bekend zijn: op onze scholen vindt één van […]
EVOLUTIE
Feitengevolgen voor normen en waarden INHOUD Inleiding 1. Het probleem 2. Onjuistheden in de schoolboeken 3. Een uitdaging voor de jeugd: logisch denken! 4. Wat zijn de gevolgen 5. De kern van het probleem 6. Eindconclusie Verklaring van enkele gebruikte termen Nu volgt een gedeelte uit de brochure “Evolutie” INLEIDING IS DAT ZO?? De Nederlandse […]
EEN NIEUWE SCHAEFFER?
Francis A. Schaeffer (1912-1984) was een Amerikaanse theoloog en filosoof, die na de Tweede Wereldoorlog in Zwitserland met zijn vrouw Edith het l’Abri-werk startte, dat al geruime tijd ook in Nederland aanwezig was. Schaeffer begon als agnost, maar vond in de Bijbel de antwoorden op de grote levensvragen. Al lezend kwam hij tot bekering en […]