Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
ISLAMISERING
Islamisering is een beladen term. Behoort het tot het wezen van de islam om gebieden/landen onder de sharia te brengen? Als je denkt aan historische feiten, is dan voorgaande vraag niet gemakkelijk te beantwoorden? Nadat de islam in 630 in Mekka was gevestigd, kwamen de islamitische legers in 732 tot Poitiers in Frankrijk. De Ottomanen […]
BRAINGYM
Braingym op de christelijke school? Braingym[i] is een methodiek die erg in opkomst is op scholen. Het doel is om kinderen rustiger en geconcentreerder te laten worden. Ook op héél veel christelijke scholen en zelfs in kerken komt deze methodiek voor. Je kunt je afvragen hoever het al maatschappelijk aanvaard is. Achtergrond Het lijkt in eerste […]
ECHTE BIJBELSE HULPVERLENING
Problemen met de huidige vormen van pastorale hulpverlening Bijna alle christelijke hulpverleners/pastoraalwerkers die een bepaalde vorm van officiële training gevolgd hebben, zelfs mensen die zich christelijk pastoraal werker mogen noemen, zijn onderwezen in wereldse theorieën als Freudiaanse psychoanalyse, de gedragstheorie van Skinner, de hiërarchietheorie van Maslow, Rogeriaans pastoraat en nog veel meer. Ze hebben zoveel […]
KINDERBOEKEN: NIKS MOET, MAAR ALLES MAG (2)
In het eerste deel heeft men kunnen lezen dat grenzen trekken bij kinderboeken noodzakelijk is en dat datgene wat een kind leest invloed heeft op het kind. Daarom is het voor ouders en leerkrachten belangrijk om zicht te hebben op wat kinderen lezen. Het is misschien moeilijk om een duidelijke grens te trekken, maar als […]
Kinderboeken: Niks moet, maar alles mag (1)
Kinderboeken: Niks moet, maar alles mag (1) “Bescherm kind tegen bizarre fantasie”, zo luidde de kop in het Reformatorisch Dagblad waarin Sietse Werkman, bestuurslid van Bijbel & Onderwijs, werd geïnterviewd vanwege alle commotie die ontstaan is n.a.v. het artikel: “Het kwaad in de huidige jeugdliteratuur.” In het interview schetst Werkman ook zijn verbazing ten aanzien […]
Kinderen leren om dagelijks uit de Bijbel te lezen
Kinderen leren om dagelijks uit de Bijbel te lezen Het onderstaande is een fragment uit het boek “Keeping the Kids” (Bewaar de kinderen). “… en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent” (2 Timotheüs 3:15). Een van de belangrijkste dingen die ouders voor hun kinderen kunnen doen, is hen helpen om er een gewoonte […]
Geen God en geen moraal
GEEN GOD EN GEEN MORAAL Verschrikkelijke mensen ‘Christenen! Verschrikkelijke mensen zijn het. Ze lijken soms wel op van die extremisten. Fundamentalistische groepen waar wordt voorgeschreven hoe je leven moet. Het ergste is nog dat de religieuze wetten die ze aanhangen ook nog eens voor de samenleving zouden moeten gelden. Je mag niets in die kringen […]
Toename vervolging christenen
Islamitisch extremisme heeft in 2010 wereldwijd gezorgd voor een verdere toename van christenvervolging. Dat stelt Open Doors, een organisatie die zich inzet voor vervolgde christenen, bij de presentatie van haar jaarlijkse Ranglijst christenvervolging.In acht van de top 10-landen is de islam de belangrijkste godsdienst. Vierentwintig van eerste dertig landen op de lijst hebben moslimextremisme als […]
Leren zonder school
Onderwijs zonder scholen. Misschien is dat wel de toekomst. Iedere leerling logt thuis in op de digitale school of krijgt les van zijn of haar ouders. Dat laatste is al de praktijk bij enkele honderden kinderen in Nederland. Zij volgen thuisonderwijs. Opmerkelijk, want in Nederland is ieder kind schoolplichtig. ‘Mag ik met lego spelen?’ De […]
School niet goed voor ieder kind
De ouders van het islamitisch college in Amsterdam willen collectief thuisonderwijs op grond van hun levensbeschouwing. Dat recht hebben ze, maar het zou goed zijn als thuisonderwijs ook om andere redenen wordt toegestaan. En dat het geïnspecteerd wordt. De gemeente Amsterdam wil desnoods via de rechter verhinderen dat islamitische ouders hun kinderen thuisonderwijs geven. De […]