Laatst toegevoegd
- De huidige mensvernietigende ontwikkelingen voor onze scholen9 februari 2023 - 18:31
- De gevaarlijke basis van Acceptance and Commitment Therapie3 februari 2023 - 23:42
- Zal ik nog waarheid vinden? Een overdenking over postmodernisme3 februari 2023 - 10:12
- Islam – de religie van de leugen3 februari 2023 - 10:02
- Onze kinderen beschermen tegen demonische invloeden1 februari 2023 - 16:20
Categorieën
- Bijbel en New Age (92)
- Bijbel en Onderwijs (371)
- De Bijbel in de Basis (273)
- Evolutie? Nee! (49)
- Godsdienstmethoden (2)
- Huis van Islam (80)
- Occult en Licht (255)
- Ontdek het leven (3)
allah en God?
Allah en God gelijkstellen strijdt met eerste gebod Een predikant uit de PKN, ds. Peter Pit, gaat ervan uit, dat God en Allah dezelfde zijn. Hij vindt het ‘onzinnig’ om je af te vragen of Allah en de God van de Bijbel twee verschillende goden zijn. Ds. Bas Luiten, vrijgemaakt gereformeerd predikant in Zwolle, geeft […]
brief aan de ouders
Dr. Lothar Gassmann richt zich in een open brief tot de ouders, waarin hij de verantwoordelijkheid voor de jonge mensen benadrukt. Open brief aan ouders “En toen Jezus de scharen zag, werd hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voorgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben” (Mattheus 9: 36). Lieve ouders, […]
LITERATUUR IN ZICHT!
Literaire producten zijn niet autonoom, zij vallen ook onder de Bijbelse norm. LITERATUUR IN ZICHT! Literatuuronderwijs mag weer. Die wetenschap geeft veel docenten Nederlands in het voortgezet onderwijs een gevoel van opluchting en nieuwe motivatie voor hun vak dat ze met de invoeringvan de tweede fase met lede ogen uitgehold zagen worden. Juist het lezen van […]
ramadan
Vasten in de maand ramadan Uitleg begrip De ramadan is de 9e maand van het islamitische maanjaar. Het is de vijfde ‘zuil’ van de islam en voor moslims een heilige maand. Immers, in deze maand zou Mohammed door de engel Gabriël zijn eerste openbaring van de koran ontvangen hebben, in de 27e “nacht van de bestemming”[1]. Nergens wordt […]
ZA-ZEN
Hoe handel je, als je tijdens een reïntegratieproces in aanraking komt met za-zenboeddhisme? Achtergrond Za-zen heeft haar wortels en bronnen in het boeddhisme, wat direct zichtbaar is in de toegepaste methodiek en de denkwijze. Daarmee is zij niet vrijblijvend, immers zich met zazen bezighouden bedrijft actief afgoderij. Dat vereist uitleg. ‘Za’ betekent ‘zitten’ en ‘zen’ betekent […]
Als christen leven in een islamitisch land
De uit Soedan afkomstige Fouad Adel laat in zijn bijdrage de toestand van de christenen in landen zien waar de islam domineert. Inleiding De laatste tijd, sinds de strijd door de Mohammed-karikaturen in verschillende Arabische en islamitische landen opvlamde, kerken werden bestormd en veel christenen werden omgebracht, heb ik bezorgd een aantal vervolgde christenen opgebeld […]
Thuisonderwijs I (Wij kozen thuisonderwijs/de achtergrond.)
Vanaf 2006 geeft de familie Stelma aan hun zoon thuisonderwijs (homeschooling). In dit artikel belichten zij de achtergrond van dit onderwijs. WIJ KOZEN THUISONDERWIJS I de achtergrond De keuze (T)huisonderwijs is één van de oudste onderwijsvormen in Nederland. Het is ouder dan het openbaar en bijzonder onderwijs dat we nu kennen. Thuisonderwijs is een onderwijsvorm […]
Dalai Lama
In een interview met een ex-boeddhist wordt duidelijk wat het boeddhisme voorstaat. Achter de glimlach van de Dalai Lama Inleiding In het boek ‘Weg van Boeddha’ doet Martin Kamphuis verslag van zijn bevindingen met het boeddhisme. Voor zijn bekering ontmoette Martin twee keer de Dalai Lama. Hij beschouwde ‘Zijne Heiligheid’ destijds als een god, nu […]
Religieuze opvoeding op school
In hoeverre heeft de school een taak in het religieus opvoeden van leerlingen? HEEFT DE SCHOOL EEN TAAK IN HET RELIGIEUS OPVOEDEN VAN LEERLINGEN? In het onderwijs heb je snel een gesprek, als je het wilt hebben over het religieus vormen van leerlingen. Je merkt gauw, dat docenten zich liever bezighouden met het onderwijzen dan […]
WIJ KOZEN THUISONDERWIJS II
Thuisonderwijs in de praktijk In het vorige artikel schreven we over de achtergronden van thuisonderwijs. Nu willen we schetsen wat we zelf als positieve kanten van thuisonderwijs ervaren. Sommige punten zijn heel praktisch, andere hebben betrekking op de achterliggende geestelijke waarde van thuisonderwijs. Dit onderwijs vraagt offers in de vorm van tijd, energie en financiële […]