Christelijke opvoeding in een pluralistische samenleving betekent voor velen: relativisme en verlies aan identiteit. Enkele pedagogische overwegingen waarom pluralisme gepaard moet gaan met een sterke identiteitsbeleving voor kinderen. 1. Een pluralistische samenleving–wat is dat?2. Pedagogische uitdagingen in een pluralistische samenleving3. Het antwoord van de christelijke opvoeding4. De betekenis van christelijke opvoeding voor de pluralistische maatschappij […]
Beste broeder Timoteüs, Om te beginnen willen wij hiermee de uitnodiging voor een Bijbelweek opzeggen. Er hebben vanuit onze visie in de tussentijd vooruitstrevende processen in de gemeente plaatsgevonden. De verantwoordelijke broeders, die u destijds geleden uitgenodigd hebben, zijn niet vertegenwoordigd in het pas kort geleden ingestelde bestuur. Zij werden niet ondersteund door de progressieve […]
Christelijk onderwijs in een postmoderne wereld, met aanwijzingen voor een eigen workshop. Tien strategieën van de Canadese pedagoog H. van Brummelen om een bijbelse visie op kennis door te geven. B&O magazine september 1998, door dr. Herman van Brummelen, bewerkt door drs. R.H. Matzken. De tweejaarlijkse algemene vergadering van EurECA in Kandern, Zwarte Woud, stond […]
Alle scholen openbaar, zegt de één. Alle scholen bijzonder, zegt de ander. Vrijheid van onderwijs, dat is steeds waar het om gaat. Artikel 23 uit de Grondwet is opnieuw onderwerp van discussie. Geschiedenis Aan het eind van de 19e en begin van de 20ste eeuw hebben onze voorouders zich actief ingezet voor de gelijkstelling […]
Behandeling van de dieptepsychologie van Carl G. Jung en de invloed daarvan op de psychotherapie als onderdeel van de (post)moderne spirituele pedagogiek, door drs. R.H. Matzken Dit boek is niet specifiek voor het onderwijs geschreven, maar primair voor de pastorale counselling. Via de zgn. remedial teaching komen echter allerlei vormen van psychotechniek ook het onderwijs […]
Godsdienstonderwijs op de Openbare Basisschool Onderscheid Er is een groot verschil tussen het Godsdienstonderwijs op de Openbare Basisschool (= GOOBS) en de bijbelles op de christelijke basisschool. Bij het christelijk onderwijs staat Bijbelse Geschiedenis op het rooster aangegeven (3 uur) en is over de dagen van de week verdeeld. Door de gelijkschakeling van het onderwijs […]
De vakken Biologie en Verzorging dragen in aanzienlijke mate bij tot de levensbeschouwelijke vorming. Bijbel & Onderwijs reikt aanvullingen aan waardoor deze vakken bijdragen tot een bijbelse mens- en wereldvisie. Meer dan ooit tevoren, komen natuurwetenschappers tot de overtuiging dat ‘Bijbel’ en ‘Wetenschap’ geen tegenstellingen hoeven te zijn, iets wat de apostel Paulus reeds in […]
In 2005 was tijdens de kinderboekenweek het thema ‘Toveracademie’. De legitieme vraag is of je als christen zo’n thema kunt aanvaarden. HET ONMOGELIJKE MOGELIJK MAKEN De stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) heeft half mei alle basisscholen in Nederland voorzien van een folder waarin het thema voor de kinderboekenweek 2005 wordt omschreven. Die […]
Over bijbelse authenticiteit … als geleefde identiteit ‘U zegt dat nu wel… maar hoe denkt u er zelf over… en past u het ook zelf toe?… ‘ Zomaar een opmerking van Wim, een leerling in Havo 4 die aan het denken zet. De jongen had een poosje geluisterd naar de uitleg over vergeving en kwam toen […]
Het nieuwe vak Algemene NatuurWetenschappen roept tal van levensbeschouwelijke en ethische vragen op. De nieuwe methode ANtWoord gaat hier vanuit de Bijbel op in. Een nieuw vakgebied Met de invoering van de vernieuwde Tweede Fase voor de bovenbouw van Havo en VWO, worden er ook nieuwe vakken ingevoerd. Eén van die nieuwe vakken is Algemene […]