Ouders kunnen op diverse wijzen betrokken zijn bij de school van hun kinderen, met name inzake de identiteit. B&O reikt een aantal mogelijkheden aan. De christelijke school is de school van de ouders. Natuurlijk heeft de school een eigen verantwoordelijkheid en is zij méér dan de uitvoering van de taak van de ouders. Maar de […]

De geschiedenis van de vroege oudtestamentische bijbelkritiek Hebt u al eens meegemaakt dat uw kind thuiskwam met de mededeling, dat de godsdienstleraar heeft verteld dat er twee (en wel meer) scheppingsverhalen in de Bijbel staan? Misschien heeft hij of zij uw kind wel verteld, dat de Bijbelverhalen meestal niet echt gebeurd zijn. Mogelijk heeft de […]

Positief christelijk onderwijs, wat is dat? Er zijn scholen waar men heel verschillend met de Bijbel omgaat. Hoe kunnen ouders daarover in relatie treden met de school? Positief christelijk onderwijs Positief christelijk onderwijs, wat is dat?  Er zijn scholen waar men heel verschillend met de Bijbel omgaat.  Hoe kunnen ouders daarover in relatie treden met […]

Griezelen met Kippenvel  Steeds meer uitgevers werpen zich op het thema griezelen, dat veel kinderen aantrekt. ‘Griezelen op afstand’ kan leuk zijn, maar waar ligt de grens? B&O magazine, door drs. R.H. Matzken Griezelen blijft in. Steeds meer uitgevers werpen zich op dit thema dat veel kinderen erg aantrekt. Zo ook de bekende uitgever Kluitman […]

Een verkenning van de ideologie achter bepaalde verschijnselen op school, zoals heksenweken en griezelprojecten. Dergelijke oefeningen en projecten blijken deel uit te maken van een heel netwerk van bewuste heksen-, griezel- en gruweltraining. Door dr. R. Franzke; vertaald en bewerkt door drs. R.H. Matzken. Voorwoord Onderstaand verslag tekent de situatie op Duitse basisscholen midden-2001, mede […]

Graven in de aarde: resultaten van de tweede studiedag over creationisme op Urk in oktober 2002 B&O magazine dec. 2002, door R.H. Matzken/W. Hoek Voor de tweede maal werd op Urk een symposium over het creationisme gehouden over de voortgang van de creationistische wetenschap. Zaterdag 26 oktober vulden een zestigtal deelnemers de zaal van het […]

Haat Al mijn hele leven heb ik een hekel aan het woord “haat”. Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen dit woord in hun mond namen. Ik nam mensen niet al te serieus, als ze uiting gaven aan hun haatgevoel. Ik had altijd het gevoel dat haten niet thuishoort in een christenleven. Ik vond het […]

Voor de meeste aanwezigen was dit een eerste kennismaking met Evangelisch Bijbelgetrouw Voortgezet Onderwijs (EBVO), dat is voortgekomen uit de wens van honderden ouders en nu inspeelt op de wens van straks duizenden ouders. Om als nieuwe ‘richting’ in aanmerking te komen, moest een geheel eigen onderwijsaanpak worden beschreven, die zich thans vooral richt op […]

Ontstaan Gnostiek ontstond in de eerste eeuw. In Col. 2 en 3, 1 Tim., Titus en 1 Joh. wordt er tegen gewaarschuwd. De gnostiek is een poging om antwoord te geven op vragen als: waarom zijn we hier, wat is het doel van het leven, waar komt het kwaad vandaan? Vooral op dat laatste zocht […]

Geschiedenis is één van de centrale vakken van het christelijk onderwijs. Hiermee verwerven leerlingen kennis en waarde-oordelen die hun functioneren als mens in de samenleving wezenlijk bepalen. Kerndoelen Geschiedenis en Staatsinrichting Evenals bij de vakken Bijbel/Godsdienst, Nederlands/Moderne talen en Natuurkunde hoort het vak Geschiedenis tot de centrale vakken van het christelijk onderwijs. Hiermee wordt immers […]