In Nederland wordt thuisonderwijs gegeven door ouders die vrijgesteld zijn van de verplichting om hun kind in te schrijven bij een school of instelling (artikel 5 van de Leerplichtwet). THUISONDERWIJS In Nederland wordt thuisonderwijs gegeven door ouders die vrijgesteld zijn van de verplichting om hun kind in te schrijven bij een school of instelling (artikel […]

De Joden verbaasden zich en zeiden: “Hoe is deze zo geleerd zonder onderricht te hebben ontvangen?” (Joh 7:15a; Mt 13:54; Mc 6:2). “Zij stonden versteld over Zijn leer, want Hij leerde hen als gezaghebbende, en niet als de schriftgeleerden” (Mc 1:22).   Het geheim 1. De Here Jezus vervulde de derde profetie aangaande de knecht des […]

Gods openbaring over zijn eigen scheppingswerk is niet beperkt tot Genesis 1 en 2. Ze is op veel plaatsen in de Schrift te vinden. We moeten dus de héle Schrift bestuderen en Schrift met Schrift vergelijken om Gods openbaring te leren verstaan. Gods Zoon, Jezus Christus, refereerde zo’n 25 keer aan de eerste helft van het boek Genesis […]

Wat moet een christen ermee? In Haptendo-workshops (vijf keer anderhalf uur) leren kinderen op speelse wijze en met rustige muziek op de achtergrond elkaar een ontspanningsmassage geven voor de rug, schouders, armen en handen. Ieder kind komt aan de beurt als masseur en als ontvanger. Na de workshops kunnen de leerlingen zelfstandig met de massage […]

VERANTWOORD LEES- EN SCHRIJFONDERWIJS Inleiding Een kind gaat vanaf de schoolrijpheid – tussen het 6e en 7e levensjaar – in groep 3 leren lezen en schrijven. Het wil dat ook graag. Alles lijkt normaal, de ouders hebben hoge verwachtingen van hun kind. Maar plotseling krijgen de ouders van school te horen dat hun kind iets […]

Broeikaseffect, opwarming van de aarde, smelten van ijskappen, zeespiegelstijging, uitsterven van ijsberen en dat alles veroorzaakt door koolzuurgas (CO2), in de atmosfeer gebracht door menselijke activiteit (industrie en vervoer). Al Gore met zijn film en doemscenario’s. Het KNMI met zijn sombere voorspellingen. Elke dag artikelen, waarin we horen hoe onze zelf veroorzaakte disharmonie in de […]

“Wat een mooi cijfer voor Engels, zeg.” “Inderdaad! Marco zegt, dat het door de manier van lesgeven van de heer W. komt.” Wie herkent niet zo’n opmerking? Regelmatig wordt bij elk onderwijs en vooral na rapportage door ouders met elkaar over schoolresultaten gesproken. De beoordeling van een leraar/lerares wordt metterdaad gewogen. Over de invloed van […]

Inleiding Afgelopen zomervakantie zat ik een Donald Duck te lezen. Het was een speciaal ‘Halloweennummer’. Ik had enkele bladzijden gelezen en heb het toen zonder pardon in de vuilniszak gedaan. Het ging over een huis vol spoken waarbij enge wezens tot leven kwamen. Vervolgens kwam er een geestenbezweerder aan te pas die de geesten op […]

De motieven van jongeren om na hun eindexamen van de middelbare school psychologie aan de universiteit te gaan studeren zijn heel divers. Een paar voorbeelden. Sommigen hebben een puur wetenschappelijke interesse in de mens. Anderen denken door de universiteitspsychologie (meer) inzicht te kunnen krijgen in de problematiek van veel jongeren en volwassenen. Op die manier […]

Dat de combinatie hoogbegaafdheid en dyslexie vaker voorkomt, heb ik zelf de afgelopen jaren kunnen ervaren bij een aantal leerlingen, dat ik begeleid met methode De Haan. Via mijn contacten met andere ouders van hoogbegaafde kinderen werd ik geconfronteerd met het feit dat relatief veel hoogbegaafde kinderen problemen hebben met het leren lezen en schrijven […]