Gaat het kennis nemen van de wereldreligies zover dat onze kinderen moeten meegaan naar een viering in een hindoetempel? Wat is het holifeest eigenlijk? Een groepsleerkracht op een christelijk instituut schreef ons een brief met de vraag hoever respect voor elkaar in een multiculturele samenleving gaat. “Op onze school besteedt men aandacht aan de vier wereldreligies. […]

De Bijbel is niet zomaar een bundel verhalen, maar het waarachtig getuigenis van Gods handelen in de geschiedenis van Israël en de volken. Een weerlegging van de moderne godsdienstvisie. Het onderwerp waarover dr. J. Hoek enkele opmerkingen wil maken, is uiterst actueel. De auteur wil trachten duidelijk te maken waarom de Bijbel niet zomaar een […]

Hoe staan wij tegenover montessori-onderwijs? Kunnen christenen hun kinderen toevertrouwen aan een montessorischool? Maria Montessori (1870-1952) was de eerste vrouwelijke arts in Italië. In haar praktijk als kinderarts kwam zijn in aanraking met zwakzinnige kinderen. Door haar studie kwam zij tot het inzicht dat de behandeling van zwakzinnigen niet in de eerste plaats medisch moet […]

Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) in Bijbels perspectief een Amersfoortse dubbelstudie (Het boek is niet meer in voorraad. Een nieuw boekje is uitgegeven: ‘NLP-Magie in een wetenschappelijk jasje?’ van prof. dr. R. Franzke, 48 blz., € 4,25, zie webshop) Over het beïnvloeden van de menselijke geest. De kunst om anderen te ‘belezen’ en te ‘beschrijven’, door drs. R.H. […]

Als je erover nadenkt, is het niet minder dan een wonder: iemand zet zijn gedachten in zwarte kriebeltjes op een witte ondergrond en een andere persoon ontcijfert die kriebeltjes en maakt zich de gedachten achter de kriebeltjes eigen. Het schrift is een uitvinding geweest, die de mensheid een ongelooflijk groot perspectief aanreikte. Ik kan me mijn […]

Bijzondere scholen hebben de mogelijkheid om per vak eigen kerndoelen te formuleren. Bijbel & Onderwijs geeft hiertoe een aanzet met kerndoelen voor de alpha-vakken, zoals moderne talen de bèta- of exacte vakken, zoals natuurkunde de gamma- of wereldoriënterende vakken. ALPHA-CLUSTER: ALGEMENE KERNDOELEN MODERNE (EN KLASSIEKE) TALEN 1 Inleiding In Communicatief Onderwijs leren leerlingen taal gebruiken […]

Aanzet tot specifieke kerndoelen voor Biologie, toegepast op het christelijk onderwijs en gericht op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke roeping. Onderstreept = in afwijking en als aanvulling op de vanuit de overheid vastgestelde kerndoelen. Algemeen: a. De leerlingen zijn zich bewust dat het leven door God gegeven is en erkennen de Goddelijke orde die God in de schepping […]

Aanzet tot specifieke kerndoelen voor Biologie, toegepast op het christelijk onderwijs en gericht op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke roeping. Het onderwijs in geschiedenis en staatsinrichting is gericht op de algemene vorming van de leerlingen bij hun groei naar volwassenheid, en beoogt tevens een bijdrage te leveren aan: – hun functioneren als Christen in de samenleving – hun […]

Aanzet tot specifieke kerndoelen voor Nederlands (en vreemde talen), toegepast op het christelijk onderwijs en gericht op persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke roeping. Nederlands Taal kan in de eerste plaats worden omschreven als een uitingsvorm. Een schepsel heeft de behoefte zich te manifesteren wat betreft zijn lusten en onlusten. Een mens zal zich aanvankelijk bedienen van […]

Hoe kinderen, buiten de ouders om, blootstaan aan occulte invloeden in spelletjes, boeken, muziek enz. Wat opvoeders en ouders hierover moeten weten en wat christenen kunnen doen. Dikwijls blijkt dat ouders en opvoeders nauwelijks beseffen waar hun kinderen mee spelen, waarnaar ze kijken en wat ze lezen. Wanneer men hen hierop zou aanspreken, zouden velen […]