Bijbel & Onderwijs constateert een tendens om ‘normatieve pedagogiek’ weer in het vakkenpakket op te nemen. Zij speelt hierop in met het aanbieden van een aantal pedagogische doelstellingen. Aanleiding tot bezinning Bij de beoordeling van leermethoden voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs bleek ons telkens weer hoever onze generatie is vervreemd van de pedagogische […]

RAGNAROCK De ondergang van Gods volk: ‘Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis’ (Hosea 4:6) Inleiding We lezen in Gods Woord over een toename van oorlogen en natuurrampen in de eindtijd (Matt 24:6,7). Menigeen zal opmerken dat oorlogen en natuurrampen tot het ‘normale’ patroon behoren van de nieuwsberichten van alledag. Tot dit […]

Op een donkere middag vlak na kerst bezoek ik de bioscoop. Daar heb ik zelden tijd voor, maar deze keer heeft het een goede reden: de film Narnia draait! De hal van de bioscoop staat vol met ouderen en jongeren die, naar ik later begrijp, naar verschillende films gaan. Er draait ook een kinderfilm, dus […]

EEN BRIEF AAN DE JEUGD door dr. Lothar Gassmann Lieve vrienden, wordt wakker, jullie worden bedrogen! Er wordt jullie gezegd: “Vier je lusten bot, dan ben je gelukkig!”  Gods Woord zegt: “Zalig de reinen van hart, want ze zullen God zien” (Mattheus 5:8). “…want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen” (Hebreeën 13:4). Er wordt jullie […]

MET ‘DE SINISTERE SITE’ TEGEN HET GEVAAR VAN INTERNET??? Het verhaal. Het verhaal begint met een tafereel uit ‘De orde der boze tovenaars’, waarbij een krachtmeting zal plaatsvinden. Dankzij een voorstel van zijn glazen bol komt tovenaar Zwanzerik op het idee, misbruik te maken van internet, wat het hele verhaal door speelt. Hij vangt kinderen […]

Stel u eens voor dat Lamech, de vader van Noach, tegen Adam zegt: “Adam, vertel me nog eens hoe het was om met God te praten in de Hof van Eden, voordat jullie van de verboden vruchten aten?” Ontmoeting met de voorouders Dr. Russell Grig heeft in het Amerikaanse blad ‘Creation’ twee artikelen geschreven: ‘Ontmoetingen met […]

Lezing over verwondering: vanuit verwondering (de leraar), in verwondering (de leerstof) en tot verwondering (het leerproces). Enkele jaren geleden werden zgn. bezinnings-bijeenkomsten gehouden voor mensen die werkzaam zijn (of willen zijn) bij het onderwijs. De diaconessen in Amerongen stelden hiertoe graag hun prachtige accommodatie beschikbaar, waarmee zij hebben ingespeeld op een behoefte die bij velen leeft: om eens met elkaar […]

Soms maken kinderen op school dingen mee waar hun ouders het niet mee eens zijn. Wat is het onderscheid tussen ontoelaatbaar (en moeten kinderen de klas verlaten), en wanneer is iets ongewenst (wat thuis kan worden rechtgezet)? Hieronder volgen een aantal ons inziens ontoelaatbare zaken, waaraan kinderen soms op school worden blootgesteld. Daarnaast komen er […]

OCCULT ZAKWOORDENBOEK 112 blz., € 5,75 (zie webshop) Deze uitgave geeft een korte beschrijving van ruim 200 occulte begrippen, met daarnaast een Bijbelse verklaring en weerlegging. Het bijzondere van dit boekje is echter niet de bekoring van het occulte, maar de verwijzing naar het Licht van God, Jezus Christus, waarvan de Bijbel spreekt. Het is […]

Studiedag over Persoon en persoonlijkheid. Toegespitst op de Jungiaanse persoonsvorming. Het collectieve Zelf als vindplaats van het authentieke Ik, door drs. R.H. Matzken De 13 stellingen van het betoog zijn verdeeld over vier groepen: Een stukje tijdanalyse als achtergrond Het nieuwe paradigma in psychologie en counselling Het nieuwe denken in pedagogiek en didactiek De praktische consequenties […]